Joakim
Artistportrett av en kompis... prøver å gå litt nye veier, men på denne trenger eg litt feedback
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-01-12 11:25:49
    Versjon #2
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger834
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_122528} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (21)
Stig S.
Liker veldig godt idéen, og gjennomføringen. :-)

Synes fokus er rett og er morsom dybde men ikke for mye heller.
Men jeg har en følelse av at dette kan bli bra i sort-hvitt. Gult eller
grønt filter i photoshop/gimp kanskje, vet ikke. Verdt et forsøk. :-)
Eirik H.
Du er inne på noko, men eg veit ikkje heilt om eg likar plasseringa av instrumentet. For meg synest det meir naturleg å bruke kurven midt på (eg har ikkje peiling på instrument) over td. munnen, eller eventuelt å bruke instrumentet i lengderetninga som ei linje inn i biletet. Eit av dei beste musikarportretta eg har sett var av ein trompetist (Chet Davies?) der kun munnstykket på trompetetn var med i biletet saman med hovudet på mannen. Det var nok.
Trond H.
Takk for tilbakemeldinga.

Artistportrett på denne måten er ikkje enkelt, då mange vinklinger allereie er oppbrukte. Ein vanleg greie er t.d å gøyme seg bak snekka på instrumentet (den runde greia på toppen av celloen) ein ser eitt auge, medan snekka vert det andre. Ofte ser du fotografen søker anten å oppnå ein dialog mellom utøvar og instrument, eller ein symbiose.

Eg kan avsløre at eg har vel prøvd på sistnevnte her, og det er eit par heilt spesifikke ting i denne komposisjonen som eg lurer på om man faktisk kan merke.

Kan evt avsløre seinere kva eg tenkjer på, nå er det meir interessant for meg å sjå om folk ser dei same linjene som eg ser eller om det berre er meg... :-)

MVH TH
Eirik H.
Det som er litt rart er den svarte greia til venstre. Det er vel ''stammen'' på celloen, men den står i ein rar vinkel. Det tyder på to instrument med mindre du knakk celloen for dette biletet. Når eg ser på biletet på nytt ser eg at tomrommet på høgre side plagar meg. Det skjer så mykje på venstre side, medan høgresida er tom. Det gjer komposisjonen noko ubalansert. Kva med å kappe akkurat langs kottisane?
Trond H.
Hadde eg knukket celloen hadde nok ikkje joakim smilt så fint... Var berre såvidt han ville ta den opp utendørs.

Ang den svarte greia, ein vert nok lurt litt av eit optisk bedrag kva vinkel angår. Det er gripbrettet på celloen, og skrår berre svakt oppover. Her har nok min bruk av tele gitt seg litt utslag, og komprimert lengden (og dermed auka inntrykket av vinkel...).

Kutting er eit godt alternativ, men då vert også auget heilt sentrert. Men det gjer kanskje ikkje så mykje?

MVH TH
Eirik H.
Det venstre auget vel meir eller mindre sentrert som det er. Eg trur ikkje det er noko problem her. Reglar er jo til for å brytast.

Når du seier det så ser eg poenget med det optiske bedraget. På den andre sida; portrett av klassike utøvarar manglar ofte litt schwung. Om du hadde knekt celloen hadde du fått litt meir rocke-preg over portrettet. Litt the Clash, berre med ein rasande cellist med ein knekt cello. Han ville ha takka deg etterpå.
Peter V.
Likte dette veldig godt jeg =) likte fargene og kontrasten, morsomt portrett av en musikker, bra og anderledes! jeg likte det, kanskje det vil fungere og kutte det litt, men ikke alt for mye.
mvh Peter
Jon Fredrik S.
Liker også dette.

Enig i at det bør kuttes fra høyre, kanskje helt inn til litt inn i håret.

Ellers savner jeg litt mer tegning/lys i øynene.

Uttrykket er helt topp.

Mvh JFS
Øyvind A.
Mye bra her, fin idé. Jeg synes celloens maskering av fjeset fungerer fint, det vises akkurat nok. Det er viktig at litt av munnen er med, uten den ville det blitt for anonymisert.

Mulig du kunne få fram litt mer trøkk ved å lette opp en smule ved øynene.
Øynene kunne vært litt skarpere også.

Utsnittet er jeg ikke helt med på: Det blir slapt med så mye tomrom til høyre når det ellers er beskjært så tett. Her kunne du gjerne tatt vekk mye. Og så kunne jeg tenkt meg litt mer rom nede, nok til at leppa frilegges fra bildekanten. Mulig du kunne kutte litt oppe også.

Ø.
Trond H.
Har prøvd å følge råd som er gitt i v2. Takker for innspill.

Det eg lurte litt på var linja langs sargen (kanten på instrumentet) som leder inn i bildet, om den er tydelig nok..

MVH TH
Matz L.
ja ser man det. dette var virkelig ett bra artist bilde. liker veldig gjennomføringen og ideen her.
bra gjordt.

mvh matz
Jon Fredrik S.
Synes versjon #2 har hevet seg.

Linjen som du nevner, er tydelig nok, synes jeg.

Mvh JFS
Kristoffer L.
Hei Trond,

V2 hever bildet en del, synes jeg.

Det jeg først og fremst merker meg, er det levende og humørfylte ansiktet til cellisten. Det skulle jeg gjerne sett litt mer av. Med andre ord tror jeg bildet - som portrett - ville hevet seg dersom den nærmeste delen av celloen ble vippet en tanke mer bort fra ansiktet. Ideelt sett ville jeg samtidig trukket modellen lenger unna bakgrunnen.

Slik bildet nå fremstår, tror jeg at jeg ville vurdert en beskjæring også i venstre kant, mellom cello-halsen og klanghullet (hvis det er det ƒ-en i kassen kalles?).

På skjermen jeg i øyeblikket sitter foran (en LCD-skjerm) kan det virke som om kontrastene i bildet er litt høye. Det er tendenser til utbrenthet, spesielt i partiene under cellistens venstre øye. Samtidig gror håret sammen i de mørke skyggepartiene. Kanskje har dette med skjermen min å gjøre, men jeg tenkte at jeg likevel ville nevne det. ;-)

- Kristoffer
Arne S.
Versjon 2 er slett ikke verst. Likevel synes jeg at celloens berøring av mannens nese og munn virker forstyrrende. Dette er nok til å fortelle meg at ideen din ikke er helt i mål. Celloens plassering i forhold til mannen virker noe konstruert og derved oppstår en avstand til intrumentet og mannen - og situasjonen.
Odd Tore S.
Jeg ser en blid cellist som nærmest stikker hodet opp av celloen, og linjen som fører inn mot hodet. Men jeg ser også gripbrettet, som trekker til seg blikket og blokkerer det litt.
Teknisk, er valg av tele, sammenklemt avstand og litt tung og uskarp forgrunn den beste måten å angripe denne idéen på?
Odd Tore
Avsluttet .
Et livlig portrett. Liker versjon 2 best. Det er litt mye panne, mulig litt hår hadde gjort seg. Eventuellt et enda tettere utsnitt, men det blir kanskje for tett. I motsetning til KL så syns jeg kontrastene er greie.

Stian Håpnes
Avsluttet .
Tror jeg har sett på bildet hundre ganger, men får det ikke helt til å stemme... Syntes versjon 2 balanserer best.

Har problemer med celloen som dekker ansiktet, og kanskje spesielt hvor langt den dekker. At instrumentet dekker ansiktet har jo på en måte samme effekt som en beskjæring. Og jeg syntes vel ikke det vil være naturlig å beskjære ansiktet der du har gjort det; altså midt på en tann, og med bare litt av nesen igjen. Kanskje et mer naturlig punkt for beskjæring (dvs cello-tildekning) hadde fungert bedre?

Spissen i instrumentet som kommer rett under venstre øye tar litt av oppmerksomheten og bryter også opp den buen som dannes av instrumentet innover. Samtidig bidrar speilingen av håret til å dempe effekten av S-linjen i instrumentet.

Forøvrig trodde jeg det var en fiolin eller bratsj. Ble nok lurt av perspektivet.

En annen ''observasjon''; rent grafisk ble det litt interessant om du beskjærer langs neseryggen og beholder det som er til venstre. Men da er det selvsagt ikke så mye igjen av portrettet...

Forøvrig syntes jeg uttrykket er glimrende. Har stor sans for atmosfæren og farger og toner i bildet. Og veldig artig og lærerikt å se forsøk på å gjøre noe annet enn standard musikerportrett!
Odd Tore S.
Mens jeg satt og funderte på hvordan jeg skulle uttrykke hvordan jeg skulle formulere meg om hodet i celloen (og ikke klarte det), kom Arne S kommentar som satte ord på min oppfatning også:
Celloens plassering i forhold til mannen virker noe konstruert og derved oppstår en avstand til intrumentet og mannen - og situasjonen. Mer flåsete sagt ser det ut som om han prøver å behandle celloen som en bratsj, og da går det slik.
Odd Tore
Trond H.
Tusen takk for veldig utfyllende og konstruktive kommentarer. Utover at heile posituren kanskje er grunnleggende litt utrad, ser eg nå at det kanskje hadde vært betre å vinkle instrumentet litt meir til venstre, då hadde meir av ansiktet kommet til syne. Samstundes hadde komposisjonen vært omtrent den samme, berre at fleire moment som er berørt her i kritikken hadde blitt korrigert (kva celloen angår)

BØ: interessant at du noterer deg spissen under venstre auge, det var nesten det eg var mest nysgjerrig på om kom til å funke...

Dette var ein av dei meir eksperimentelle positurene vi prøvde ut, og eg set stor pris på alle dei lærerike tilbakemeldingene. Vi prøvde også meir ''tradisjonelle'', som t.d. http://www.foto.no/cgi-bin/chat/vis_bilde.cgi?id=3543

MVH TH
Carsten A.
V2 er vel noe bedre enn V1, ellers har jeg omtrent samme reaksjon som Øivind A (som vel baserer seg på V1). Tonegjengivelsen i ansiktet virker ganske forstyrrende på meg, og dette blir en viktig innvending. De to svarte objektene i bakgrunnen til venstre samt overgangen hår/bakgrunn skaper også noen forstyrrende innslag.

Idéen har avgjort potensiale - men det er mye i utførelsen som bør rettes på (om mulig med nye opptak).

MVH CA
Avsluttet .
Fint dette, v2 funker best, v1 har litt for stort ”tomrom” på høyre side. Bra!

Hilsen

TAS

Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu